Peteérés elősegítése természetesen

A várandósság számos tényezőtől függ, mind a leendő apa, mind a leendő anya szervezetén belül. A sikeres teherbeesés azonban minden esetben a női szaporítószervek egészségénél kezdődik. Mit tehetünk ezért? Fontos a menstruációs ciklus kiszámíthatósága, az optimális ovuláció, valamint a petesejt minőségének javítása. A peteérés elősegítése életmódbeli változásokkal, és különböző, természetes hatóanyag-tartalmú készítményekkel jól működik, ezekről számolunk be a következőkben.

A meddőség közel 20 százalékáért valamilyen peteérési zavar tehető felelőssé: 

  • korai peteérés, 
  • az ovuláció elmaradása, 
  • szabálytalan havi ciklus. 

A kiszámítható és egészséges menstruációs ciklus ugyanis a sikeres teherbeesés kulcsa. A női ciklus során végbemenő hormonális változások kulcsfontosságúak a peteérés tekintetében, ami nélkül nem jöhet létre fogantatás. De, mi is pontosan a peteérés, és milyen természetes peteérés serkentő módszerek állnak a rendelkezésünkre, hogy maximalizálni tudjuk a sikeres teherbeesést?

Mi az a peteérés? 

A nők hozzávetőleg egymillió petesejttel születnek. Az évek során azonban a petefészkekben lévő petesejtek száma lecsökken, és serdülőkorra körülbelül 300-400 ezer marad. A hormonrendszer változásával kezdődik meg az a fajta ciklikusság, amely során 23-35 naponta bekövetkezik a peteérés, azaz az ovuláció. Ez egészen addig tart, amíg elérkezik a menopauza, a változókorig hozzávetőleg 400 petesejt ér be. A peteérés szakaszaival, jeleivel részletesen egy korábbi bejegyzésünkben foglalkoztunk.

A peteérés elősegítése, serkentése

Optimális esetben, a menstruáció ciklus rendszeres, a peteérés pedig tökéletesen egészséges petesejtet eredményez. Ám az, ahogyan a modern világban élünk, eszünk, amilyen kémiai hatások érnek bennünket, sajnos erre nem ad garanciát. Így azoknak a nőknek, akik gyermeket szeretnének, érdemes a peteérést serkentő tanácsokat és módszereket számba venniük.

Peteérést serkentő életmódbeli változtatások

A legtöbb helyen a sikeres teherbeesésért és a problémamentes terhességért életmódbeli változásokra buzdítanak, nem véletlenül. A rendszeres testmozgás és az egészséges táplálkozás mellett azonban a peteérés elősegítése jegyében érdemes még pár dologra odafigyelni.

  • A stressz csökkentése – A folyamatos stresszes állapot, számos más élettani problémákon túl, hatással van a női ciklusra is, ami rendszertelen vagy kimaradó menstruációt, peteérési zavarokat eredményez. A termékenységi nehézségek csökkentése érdekében érdemes találni valami olyan tevékenységet, amiben le lehet vezetni a felgyülemlett stresszt, és ezzel egyidőben olyan változtatásokat beiktatni az életünkbe – akár munkahelyi, akár magánéleti oldalon -, mely során sokkal kevesebb stresszt élünk meg.
  • Elegendő és pihentető alvás – Annak, hogy életünk minden területén maximálisan tudjunk teljesíteni, gyakran az alvás látja kárát. Sokan nem is gondolják, hogy az egyik legkézenfekvőbb peteérést serkentő technika, a rendszeres, elegendő idejű és minőségű alvás. A szervezet sejtszintű regenerálódása alvás közben megy végbe, ha erre nem kap elég időt a szervezet, annak általános egészségromlás lesz az eredménye, ami peteérési zavarokhoz is vezethet. Próbáljunk mindennap minimum 7 órát aludni, méghozzá sötétben. A sötétség stimulálja ugyanis a melatonin termelődését, ami antioxidáns hatásának köszönhetően növeli a termékenységet és hozzájárul a petesejt védelméhez.
  • Rendszeres testmozgás – A mozgásnak – az alakformáláson túl – számos jótékony élettani hatása is van. Serkenti a vérkeringést, csökkenti a stresszt, erősíti az immunrendszert, és fokozza a termékenységet, a peteérést. Azonban egy mozgásszegény életmódból csak fokozatosan szabad áttérni a rendszeres testmozgásra, mivel a túlerőltetés akár ellenkező hatást is kiválthat.
  • A dohányzás, a kávé-, és az alkoholfogyasztás mellőzése – Már ennek a három káros szenvedélynek az elhagyásával rengeteget tehetünk a petesejt minőségének javítása, és a peteérés elősegítése érdekében. 

A cigarettában és más dohánytermékekben lévő nikotin mindkét nem esetében csökkenti a termékenységet. A női szervezetben menstruációs zavarokat okozhat, valamint negatívan befolyásolhatja a petefészkek aktivitását, így pedig a peteérést. Érdemes 3-6 hónappal a tervezett terhesség előtt abbahagyni a dohányzást, hogy a nikotin kellő mértékben ki tudjon ürülni a szervezetből.

A rendszeres alkoholfogyasztás fontos tápanyagokat von el a szervezettől, és felboríthatja a hormonháztartást, ami peteérési zavarokat is okozhat.

A kávéfogyasztás a felnőttek nagy százalékánál a napi rutin részét képezi, de a termékenység érdekében érdemes minimalizálni a koffeinbevitelt. A kávé és egyéb magas koffeintartalmú italok ugyanis negatívan hatnak a peteérésre.

Jól látszik tehát, hogy mindhárom káros szenvedély mellőzése hozzájárul a peteérést serkentő folyamatokhoz.

Peteérés elősegítése ételekkel

A kellő figyelemmel megválogatott ételek nem csupán az általános egészségünkre lesznek jótékony hatással, de termékenységfokozó és peteérés serkentő hatással is lehetnek.

A legfontosabb, a sok zöldség! Minden étkezésed legalább egyharmada zöldségből álljon. Miért? A zöldségfélék rostban gazdagok, kalóriaszegények, továbbá kiváló ásványi anyag és vitaminforrások. A termékenység fokozása szempontjából érdemes minél több zöld leveles zöldséget, mint például brokkolit, spenótot, rukkolát beépíteni az étkezési kultúránkba. Magas folát és B-vitamin tartalmuknak köszönhetően kitűnő peteérés serkentő ételek készülhetnek belőlük. Nyersen vagy párolva a leghatásosabb a fogyasztásuk.

A gyümölcsök mennyiségének növelésével is támogathatjuk az ovulációt, az áfonyában például rengeteg az antioxidáns, sejtvédő hatásának köszönhetően pedig támogatja a petefészkek működését, amivel hozzájárul a peteérés serkentő folyamatokhoz.

A peteérés elősegítését célzó étrend összeállítása során fontos, hogy bizonyos ételek ne kapjanak helyet, mint:

  • a magas glikémiás indexű ételek,
  • a transzzsírokat tartalmazó ételek, 
  • a higanyban gazdag tengeri halak,
  • az édesítőszerekkel, cukorral dúsított ételek, italok,
  • a fitoösztrogén tartamú ételek (elsősorban a szója),
  • a mesterséges anyagokat (ízfokozókat, színezékeket) tartalmazó élelmiszerek.

Ezek megemelhetik a vércukor- és inzulinszintet, és befolyással lehetnek a hormonháztartásra, peteérési zavarokat kiváltva.

A peteérés elősegítése érdekében előnyös teljes kiőrlésű gabonákat, dióféléket, alacsony zsírtartalmú, feldolgozatlan húsokat, növényi eredetű fehérjét, magas zsírtartalmú tejtermékeket, növényi olajokat, valamint omega-3 zsírsavakban és vasban gazdag élelmiszereket fogyasztani.

Peteérés elősegítése gyógynövényekkel

A termékenység, és így a teherbeesés esélyei is növelhetőek gyógynövények segítségével. Legyen szó akár szárított növényekből készült teákról, akár gyógyszertárakban, drogériákban kapható készítményekről, a természet nyújtotta peteérést serkentő gyógynövények bárki számára elérhetőek.

Palástfű

Kifejezetten a progeszteronhormon-termelődésére van pozitív hatással, mely nem csupán a megtermékenyített petesejt beágyazódásakor kap hatalmas szerepet. A menstruációs ciklus kiszámíthatóságában és így a rendszeres peteérésben is nagy segítséget nyújt a palástfűből készült tea fogyasztása. Napi két csészével érdemes inni belőle.

Málnalevél

Termékenységfokozó, immunerősítő, gyulladáscsökkentő, baktériumölő és hormonszabályozó hatása miatt igen közkedvelt gyógynövény. A málnalevélből készült tea továbbá kifejezetten peteérést serkentő ital, így a teherbeesés növelése érdekében, a női ciklus első felében érdemes fogyasztani, napi 1-2 csészével.

Cickafark

Pozitív hatással van az ösztrogéntermelésre, amivel támogatja a peteérést. A cickafarkból készült teát a peteérés serkentése érdekében az ovuláció előtt érdemes fogyasztani, napi 2 csészével.

Barátcserje

Támogatja a petefészkek optimális működését, valamint stimulálja az ovulációt. Ezeken túl, a barátcserje segíthet a túl magas prolaktin szint miatti elmaradó peteérésben, hiszen képes csökkenteni ennek a hormonnak a szintjét, amivel növeli az ovuláció esélyét. Szárított termését teaként is lehet fogyasztani, de elterjedtebb a tablettaként való alkalmazása.

Fehér fagyöngy

A termékenység szimbólumaként is számontartott fehér fagyöngy hormonháztartás-szabályozó hatásával képes a menstruációs ciklus helyreállításában, így pedig joggal nevezhetjük peteérés serkentő gyógynövénynek. Napi 1 csésze tea fogyasztása javasolt, ám forrázás helyett, áztatással kell elkészíteni, hogy a benne található hatóanyagok ne semmisüljenek meg a hő hatására.

Peteérést segítő vitaminok és étrend-kiegészítők

A termékenység útjában gyakran az egészséges szervezet számára fontos vitaminok vagy nyomelemek hiánya áll, továbbá vannak olyan tápanyagok, melyek kihatással lehetnek az optimális menstruációs ciklusra és az ovulációra egyaránt. Ezek pótlása élelmiszerekből vagy étrend-kiegészítők formájában növelheti a peteérést, a petesejtek minőségét, ezáltal tehát a sikeres teherbeesést.

  • Folsav Úgy is nevezhetnénk, hogy petesejt vitamin. Nagy szerepet játszik ugyanis a magzat korai fejlődése mellett, a petesejt minőségének javításában, megtartásában és a zavartalan peteérésben is.
  • B6-vitamin – Nagy szerepet játszik az ösztrogén és a progeszteron szint szabályozásában, továbbá peteérést serkentő hatással is bír.
  • D-vitamin – Sok más pozitív élettani hatása mellett a petesejtek életképességét is növeli, így támogatva a teherbeesést.
  • E-vitamin – Mivel megtalálható a petesejtek körüli folyadékban, antioxidáns tulajdonságával, a teherbeesés esélyét a petesejt minőségének javítása révén képes növeli.
  • Cink – Jelentős termékenység támogató tápanyag, a női szervezetben nagy szerepet játszik a peteérés elősegítésében, valamint a menstruációs ciklus rendszerességében.
  • Szelén – Az ösztrogén megfelelő szintjén túl, szerepet játszik a petesejt minőségének javítása terén is.
  • Vas – A szervezet alacsony vas szintje ovulációs zavarokat okozhat. Pótlása peteérés serkentő hatású, továbbá csökkenti a korai vetélés kockázatát is.
  • C-vitamin – Kitűnő immunerősítő, valamint segíti a vas felszívódását, így pedig közvetve elengedhetetlen a megfelelő ovuláció létrejöttében.
  • Q10-koenzim – Elsősorban a szív- és érrendszer vitaminjaként volt ismeretes, de egyes kutatások rávilágítottak a termékenységfokozó hatására is, mivel nagyban növelheti a petesejtek minőségét.
  • Méhpempő – A számos pozitív élettani hatás mellett, a termékenység egyik fő támogatója. A fehérjéket, aminosavakat, mikrotápanyagokat és 150 biológiailag aktív összetevőt tartalmazó méhpempő, női szervezeten belüli feladatai közé tartozik többek között a hormonháztartás szabályozása, és a peteérés elősegítése.

Önnek mi a véleménye erről a cikkről?

Egyetért vele vagy teljesen máshogy látja?  Írja meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Send this to a friend