10 tipp a sikeres teherbeesés eléréséhez

A teherbeesés folyamata összetett, és számos külső valamint belső tényező befolyásolja. Teherbeesés első próbálkozásra? Természetesen lehetséges, de okkal tartják sokan csupán mítosznak. Teherbeesési nehézségek, problémák esetén érdemes megismerni, és a különböző teherbeesési praktikák közül akár többet is kipróbálni.    

A teherbeesés segítése során többek között stabilizáljuk a hormonháztartást, száműzzük a szervezetre káros anyagokat, fokozzuk a termékenységet, tehát tudatosan, irányítottan támogatjuk a teherbeesés esélyét.

Ne higgyük, hogy baj van, ha nem sikerül a várva várt terhesség egy-két hónapon belül. Vizsgálatok és becslések szerint a hormonháztartás szempontjából egészséges nők körében a teherbeesés esélyei egy menstruációs ciklusban összesen 20-30 százalékosak. Gyakori, hogy a próbálkozást követő hat hónapon belül sem történik meg a fogantatás, ám érdemes tudni, hogy a nők 80-85 százaléka csak egy éven belül lesz terhes, és az sem jelez még feltétlenül meddőséget, ha a két éven belüli kerül sor a terhességre.

A teherbeesés esélyei függnek:

  • az egészségi állapottól, 
  • az életkortól, 
  • az életmódtól, 
  • különböző gyógyszerek szedésétől, 
  • betegségektől, 
  • korábbi műtétektől, 
  • az együttlétek gyakoriságától, 
  • időzítésétől, 
  • a partner termékenységétől.

Összegyűjtöttünk 10 olyan teherbeesési praktikát, melyek már az első próbálkozások alkalmával is ajánlottak, hiszen nagyban hozzájárulnak többek között a női szervezet hormonháztartásának optimalizálásához. A teherbeesés segítése minden leendő anya számára ajánlott, hiszen csak nyerhet vele.

1. Orvosi kivizsgálások

Azt hihetnénk, hogy erre csak akkor van szükség, amikor egy-két év után sem sikerül a teherbeesés, de ne feledjük, egy egészséges nőnél mindig magasabbak a teherbeesés esélyei!

Az általános egészségi állapotfelmérés, a nemzőképesség-vizsgálatok, a nőgyógyászati és fogorvosi szűrővizsgálatok során pontos képet kaphatunk többek között:

  • a vércukor, 
  • a vitamin és ásványi anyag szintünkről, 
  • a reprodukcióért felelős szerveink állapotáról, 
  • valamint a szervezetünk teljes körű állapotáról.

Például a szervezeten belüli rejtett gyulladás, vírus, baktérium sok esetben könnyen kezelhető, de meglétük esetén a teherbeesési praktikák csak csalódást fognak okozni. 

A terhesség előtti vizsgálatok nemcsak a nőknek, hanem a férfiaknak is egyaránt ajánlottak!

2. A ciklus pontos ismerete

A peteérés – ovuláció – során a petesejt 12-24 órán belül tud megtermékenyülni, de ez nem azt jelenti, hogy minden hónapban csupán egyetlen nap van, amikor a baba megfoganhat. A hímivarsejtek ugyanis akár több napig is életképesek, és ami még fontosabb, nemzőképesek a méhben és a méhnyakon megtapadva is. A teherbeesés elősegítése szempontjából fontos tehát, hogy ismerjük a ciklusunkat, tudjuk, melyek a legtermékenyebb napjaink.

Teherbeesés elősegítése önvizsgálattal:

  • Hőmérőzés – Egy teljes cikluson át, minden nap ugyanabban az időpontban mérjük meg a testhőmérsékletünket, ismerjük meg, tapasztaljuk ki. Közvetlenül az ovuláció előtt a hőmérséklet alacsonyabbá válik, majd a petesejt kiszabadulásakor hirtelen megemelkedik, ekkor van a teherbeesés legnagyobb esélye. Ezek nem nagy eltérések – átlagosan 0,2-0,4 fok -, így érdemes digitális hőmérővel mérni.
  • Hüvelyváladék – A méhnyaknyák a termékeny időszakban hirtelen nagyobb mennyiségűvé válik, vízszerűen átlátszó, nyúlékony lesz, állaga legjobban a nyers tojásfehérjére hasonlít. Ezt mosdóhasználat után, a wc papíron lehet látni.
  • Méhnyak – A terméketlen időszakban a méhnyak könnyen elérhető, kemény, ezzel szemben a termékeny napokon a méhnyak feljebb húzódik, nehezebben lehet elérni, puhává, gumiszerűvé válik. Az ilyenfajta vizsgálatot csak alapos kézmosás után, rövid körmökkel végezzük, egy ujjal.

3. Az életkor és a termékenység kapcsolata

Sokan úgy tartják, a teherbeesés 30 felett válik nehezebbé, de jó tudni, hogy már 27 éves kor körül észlelhető a termékenység fokozatos csökkenése. A teherbeesés segítése 35 éves kor környékén válik igazán relevánssá, mivel ekkor a várandósság esélye hozzávetőleg a felére esik vissza. Innentől kezdve pedig a teherbeesés esélyei minden évvel 3 százalékot csökkennek.

Ez természetesen nem azt jelenti, hogy egy fiatalabb nőnek nem lehet szüksége

teherbeesési praktikák alkalmazására, hiszen nem csupán a kor játszik szerepet

a termékenységben.

4. Az együttlétek időzítése

A teherbeesés esélyei egyértelműen nőnek, ha az együttléteket az ovuláció környéki napokra időzítjük. Ezt akár gyógyszertárakban, drogériákban kapható ovulációs tesztekkel is megállapíthatjuk, de az önvizsgálat, a ciklusunk ismerete is segítségünkre lehet.

5. Szexpózok

A teherbeesés elősegítése szempontjából semmiféle bizonyíték nincs, hogy egyes pózok jobbak lennének másoknál. A fizika törvényeit azonban érdemes kihasználni, így az együttlét után a nőnek még ajánlott 5-10 percig fekve maradnia.

6. Az együttlétek gyakorisága

Egyes kutatások arra jutottak, hogy a teherbeesés elősegítése szempontjából az az ideális, ha csak 2-3 naponta vagyunk együtt a párunkkal, ugyanis ennyi idő elteltével válik a legjobbá a hímivarsejtek minősége. Más vizsgálatok azonban csupán 1-2 napos szünetet javasolnak két együttlét között. A teherbeesési praktikák közül talán a tervezett szeretkezéseket a legnehezebb betartani, hiszen a számolgatás könnyen csökkentheti a párok közti intimitást, vágyat. Próbáljuk tehát megtalálni az arany-középutat.

7. A stressz csökkentése

A túlzott stressz, a szorongás nők esetén ovulációs problémákat eredményezhet. A stresszt nehéz teljesen kiszűrni az életünkből, de a csökkentésért rengeteget tehetünk. A teherbeesés segítése érdekében:

  • lazítsunk többet, 
  • jógázzunk, 
  • meditáljunk, 
  • amennyiben pedig szükségét érezzük, forduljunk pszichológus szakemberhez.

8. Egészséges életmód kialakítása

A teherbeesés elősegítése érdekében érdemes átgondolni az életmódváltást, ami egy komplex folyamat.

1. Étkezés – Az étrend szempontjából kétszer is gondoljuk meg, mit eszünk. Fogyasszuk friss, lehetőleg nyers vagy párolt zöldségeket, gyümölcsöket, teljes kiőrlésű gabonából készült termékeket, alacsony zsír-, de magas fehérjetartalmú, feldolgozatlan húsokat, valamint magas zsírtartalmú tejtermékeket. Részesítsük előnyben továbbá a növényi olajokat és a vasban gazdag élelmiszereket.

A teherbeesés esélyei nagyban csökkennek többek között:

  • a magas glikémiás indexű ételek,
  • a higanyban gazdag tengeri halak,
  • az édesítőszerekkel, cukorral dúsított üdítők,
  • a transz-zsírokat tartalmazó ételek,
  • valamint a mesterséges anyagokat – ízfokozókat, színezékeket – tartalmazó élelmiszerek fogyasztása során.

Ezek megemelhetik a vércukorszintet, gyulladást idézhetnek elő, megváltoztathatják a hormonháztartás működését, akár az ovuláció elmaradását is eredményezhetik.

2. Testsúly – A különböző teherbeesési praktikák között mindig szerepel a megfelelő testsúly elérése, ami a 18,5-25 BMI index közti állapotot jelöli. A kérdés inkább az, hogy miért befolyásolja a súlyunk a termékenységünket? A zsírsejtek ösztrogén hormont termelnek, optimális esetben ez hozzájárul az optimális hormonszinthez, de a túl magas, vagy épp túl alacsony ösztrogénszint – kövérség, soványság – miatt csökken a teherbeesés esélye. Nem szabad azonban drasztikus fogyókúrába kezdeni, mert a teherbeesés elősegítése helyett csak még inkább rontunk a szervezetünk állapotán, hiszen fontos tápanyagokat vonunk meg tőle.

3. Testmozgás – A sportolás számtalan jótékony hatása mellett a termékenység fokozásában is nagy szerepet vállal, ugyanakkor a túlságosan megerőltető, kemény edzések ellenkező hatást váltanak ki. A teherbeesés esélyei szempontjából tehát a legjobb, ha rendszeresen, fokozatosan terhelve kezdünk bele a testmozgásba.

4. Káros szenvedélyek – A dohányzás, az alkohol, a drogok – ide sorolandó a túlzott kávé és fekete tea fogyasztás is -, nem csupán a fejlődő magzatra vannak rossz hatással. Ha a célunk a teherbeesés elősegítése, akkor érdemes már a babaprojektet megelőző 3-6 hónappal felhagyni velük. A rendszeres borfogyasztás akár a felére is csökkentheti a teherbeesés esélyét, a kávéban lévő koffein pedig a peteérésre van negatív hatással, a dohányzás pedig köztudottan csökkenti a termékenységet.

9. Táplálék-kiegészítők

A legfontosabb, hogy ne tévesszük össze a várandós, terhes vitaminokat a termékenységfokozókkal. A teherbeesés elősegítése érdekében összeállított készítmények ugyanis specifikusan olyan összetevőket tartalmaznak, melyek elősegítik, támogatják az ovulációt, a fogantatást, valamint a beágyazódást.

Fontos az ásványi anyag, nyomelem és vitaminszint optimalizálása, de a teherbeesési praktikák közül a táplálék-kiegészítők célzottan a termékenységet növelő szereket jelentik. Ezek közül kiemelkedő helyen szerepel a méhpempő, ami a benne lévő:

  • vitaminokkal, 
  • ásványi anyagokkal, 
  • nyomelemekkel, 
  • aminosavakkal, 
  • enzimekkel, 
  • fehérjékkel, 
  • valamint a további 150-féle biológiailag aktív anyaggal 

stabilizálja a hormonműködést, így a teherbeesés elősegítése szempontjából ez az egyik  leghatékonyabb természetes készítmény.  

A B-vitaminok családjába tartozó inozitol számos pozitív hatással van a szervezetre, többek között az anyagcserére és a hasnyálmirigy inzulintermelésére is. Mivel a vércukorszint közvetlenül hat az ovulációra, így az inozitolnak nagy szerepe van a teherbeesés segítése során.

A folsav pótlását általában az első trimeszterben javasolják a magzat védelme érdekében, de kutatások támasztják alá, hogy a petefészek működésében, a beágyazódásban és az új sejtek képződésében is nagy szerepet játszik. Egy 2008-as tanulmányban arra világítottak rá, hogy a folsav az ovulációs problémákból eredő meddőségek kockázatát 95 százalékkal csökkentette.

Sokan úgy tartják, a nyári hónapokban nagyobbak a teherbeesés esélyei, ez pedig a D-vitamin szinttel áll összefüggésben. A teherbeesés elősegítése szemszögéből a D-vitamin kétszeresen is hat. Egyrészt növeli a progeszteron-szintet, ami fokozza a teherbeesés esélyét, és csökkenti a vetélés kockázatát, másrészt serkenti az anti-Müllerian hormon termelését (AMH), amely a női szervezetben természetesen fordul elő, és fontos szerepe van a termékenységben.

Egy kutatás is rávilágít a D-vitamin és a nehéz teherbeesés kapcsolatára: a vizsgálatban részt vevő termékenységi gondokkal küzdő nők 93 százaléka D-vitamin hiányban szenvedett. A teherbeesés esélyei tehát fokozottan nőnek, ha kellő figyelmet fordítunk a D-vitamin pótlásra.

10. Tanács férfiaknak

A teherbeesés elősegítése érdekében nem csak a nők tehetnek meg bizonyos dolgokat, kifejezetten férfiak számára is vannak teherbeesési praktikák, akármilyen furán is hangzik. Az életmódváltás számukra is ajánlott, például az esszenciális zsírsavak igen kedvezően hatnak az ivarsejtek képződésére és minőségére, ugyanakkor a dohányzás és az alkohol az ő termékenységükre is komoly kihatással vannak.

Léteznek kimondottan férfiak számára összeállított termékenységnövelő készítmények, melyek elsősorban a hímivarsejtek termelődését, számuk gyarapodását és minőségük javítását célozzák.

A spermiumok számára és mozgékonyságukra nagyon rossz hatással van a túlzott meleg és a folyamatos szorítás, ezért a teherbeesés segítése érdekében érdemes egy darabig kerülni a szaunát, a hosszan tartó forró fürdőt és a túl szűk alsóruházatot. 

Önnek mi a véleménye erről a cikkről?

Egyetért vele vagy teljesen máshogy látja?  Írja meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Send this to a friend