Folsav vagy folát? Mi a különbség?

A B9-vitamin hatalmas szerepet játszik a szervezetünk egészséges működésében, továbbá kiemelkedő szerepe van a terhesség tervezésétől, egészen a szoptatás végéig. A folsav a B9-vitamin szintetikusan előállított, míg a folát (szerves vagy természetes folsav) a természetben előforduló, étrendi formája.

A napi folsav bevitel ajánlott referencia mennyisége (DFE) felnőttek esetén 0,25 mg, ez azonban terhesség esetén 0,4-0,8 mg is lehet. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság (EFSA), a folsav legfelső tolerálható szintjét 1 mg/napban határozta meg, amihez még hozzá adódik az élelmiszerekből bejutó napi folát mennyiség is.

Folsav vagy folát – Mi a különbség?

A folát kifejezést gyűjtőnévként használjuk, a hasonló szerkezetű és hatású vegyületeket, a folátokat jelöljük így. Ilyen például a dihidrofolát és a metilfolát. A folát különböző formáit, a szervezetünk különböző módokon tudja hasznosítani, meglehetősen egyszerű és gyors módon.

A folsav szervezeten belüli hasznosítása hosszabb folyamat, mivel ahhoz, hogy a bélfal sejtjei képesek legyenek felvenni és tovább alakítani, először foláttá kell lebontani, erre azonban az emberek 40-50 százaléka nem képes, méghozzá az MTHFR génmutáció miatt. Mit jelent ez? Vannak olyan emberek, akiknek a szervezetében vagy egyáltalán nem található, radikálisan kevés a folsav vitamin lebontásához szükséges MTHFR enzim. Ebben az esetben a szervezet másik 9 enzimet és 15 gént mozgósít, hogy a bevitt folsav hatásai érezhetővé váljanak. Ebben az esetben azonban könnyen hiányállapot léphet fel.

Ez elsősorban a várandósság során jelent problémát, mivel a folsavhiány többek között a magzatnál idegcsőzáródási rendellenességhez vezethet. Amennyiben tudni szeretnénk, szervezetünk képes-e a folsav hasznosítására, egyszerűen kérjünk egy trombofília irányába történő vizsgálatot, mely képes kimutatni az esetleges MTHFR mutációt. Ebben az esetben nem folsav, hanem célirányosan folát pótlására lesz szükségünk.

A folát egészségügyi előnyei

A B9-vitamin, mint esszenciális vitamin rendkívül nagy jelentőséggel bír a szervezetünk optimális működése szempontjából. Az étrendi variánsa, a folát számtalan egészségügyi előnnyel jár, miközben szervezetünkben gyorsan és hatékonyan képes hasznosulni.

A szerves folsav hatásai az általános egészség szempontjából:

  • A természetes folsav hatása a szív- és érrendszerre Az ilyen jellegű egészségkárosodásoknak számtalan oka lehet. Ezek közül az egyik a homocisztein fehérje megemelkedett szintje, mely merevvé teszi az érfalakat, így növelve a magas vérnyomás, a koszorúér-betegségek, valamint a stroke esélyét. A természetes folsav a szervezeten belül egyszerűen képes átalakulni tetrahidrofoláttá, melynek nagy szerepe van a homociszteint lebontásában hasznos fehérjévé. Az így keletkezett metioninnak pedig nagy szerep jut a szívünk egészségének megőrzésében. Így kijelenthetjük, hogy a természetes folsav (folát) kétszeresen is segít megvédeni a szív- és érrendszert.
  • A szerves folsav hatása az agyi folyamatok optimális működésére, valamint a mentális egészségre – Az agy folát igénye a kor előrehaladtával nem csökken, sőt! A természetes folsav hiánya depressziót, memóriazavart, kognitív hanyatlást eredményezhet, valamint a magas homocisztein szint – melyet a folát közvetve képes lebontani – hozzájárulhat bizonyos neurodegerenatív betegségek kialakulásáért. Továbbá képes növelni az oxidatív stressztűrő képességünket is.
  • A folát, mint hangulatjavító – A B9-vitamint nem véletlenül nevezik örömvitaminnak, mivel a szerotonin és a dopamin szintézis során is elengedhetetlen a természetes folsav. Enélkül könnyen kialakulhat depresszív pszichés állapot.
  • A természetes folsav hatása a máj működésére – A máj, mint méreganyag lebontó szerv, működése során károsodhat. A megfelelő napi folsav bevitel révén azonban ezt a detoxifikációs folyamatot a folát képes megtámogatni, amivel hozzájárul a máj egészségéhez.
  • A folát szerepe a vesebetegségben, és annak más szervekre gyakorolt hatásában – A hagyományos orvosi módszerekkel, készítményekkel kezelt vesebetegségek előrehaladását a szerves folsav képes lassítani, valamint minimálisra csökkenti a más szervekre gyakorolt negatív hatást is.
  • A szerves folsav hatása a csontokra – A csontok egészségében elsősorban a kalciumnak, a magnéziumnak, a D-vitaminnak és a cinknek van szerepe. Ám nem szabad megfeledkezni a folátról sem, melynek hiánya bizonyítottan hozzájárul a csonttörések esélyének növekedéséhez, valamint a csontsűrűség csökkenéséhez.
  • A természetes folsav hatásai az immunrendszerre – Megfigyelték, hogy azok, akik folát pótlást alkalmaztak, kevesebbszer betegedtek meg. A szerves folsav hozzájárul a szervezet antioxidáns szintjének fenntartásához, ezáltal segíti az immunrendszer működését.
  • A folát szerepe a daganatos megbetegedések rizikófaktorában – Több kutatás is irányult a daganatos betegségek és a folát szint közti kapcsolatra. Ezek mindegyike rámutatott, hogy a szerves folsav alacsony szintje növelte a daganatok kialakulásának esélyét.

A szerves folsav hatásai a terhesség során

A természetes folsav a termékenységi problémákban is képes segíteni, ráadásul mindkét nem esetén. A női szervezetben a folát fokozza a termékenységet, javítja a petesejtek minőségét, valamint csökkenti a vetélés esélyét. A férfiaknál a szerves folsav cinkkel együttes pótlása képes növelni a spermasűrűséget, valamint a spermiumok minőségét is javíthatja.

A szerves folsav a terhesség korai szakaszában is hatalmas szerepet játszik. A megfelelő folát szint csökkenti az idegcsőzáródási rendellenességek, a nyúlajak és a farkastorok kialakulásnak kockázatát, valamint a magzati szívproblémákat és a koraszülés esélyét is. Mivel ezek közül több is a magzati fejlődés azon szakaszában dől el, amikor az anya még nem is tudhat a terhességéről, így érdemes a folát pótlásról már a babatervezés kezdetén gondoskodni folátban gazdag étrenddel, valamint speciális étrend-kiegészítőkkel.

Terhesség alatt a szerves folsav mellé vérlazító, véralvadásgátló is kellhet

Abban az esetben, ha a MTHFR génmutáció miatt szervezetünk nem tudja a folsavat foláttá alakítani, a hiányállapot elkerülése miatt, szerves folsav szedése javallott. Nem mindegy azonban, hogy az a mutáció milyen jellegű!

A MTHFR mutációnak két formája ismert, a heterozigóta és a homozigóta – ez attól függ, hogy csak az egyik, vagy mindkét szülőnktől örököltük-e ezt a fajta defektust. Ezek közül a homozigóta MTHFR mutáció a veszélyesebb, ami, ha magas homocisztein fehérje szinttel párosul – ami rugalmatlanná teszi az érfalakat -, akár életveszélyes állapotot is előidézhet a terhesség során. Megnöveli ugyanis a vérrögök kialakulásának kockázatát, ami érelzáródást, mélyvénás trombózist, vetélést és koraszülést eredményezhet. Ezt azonban meg lehet előzni.

Amennyiben kiderül, hogy a homozigóta MTHFR mutáció magas homocisztein szinttel együtt van jelen, úgy vérlazító, véralvadásgátló kezelésre lehet szükség mind a terhesség, mind a gyermekágyi időszakban.  

Folsav vagy folát? Bizony van köztük különbség, a hasznosulásuk szerint

A szintetikus folsav és a természetes folát közti leglényegesebb különbség abban rejlik, hogy a szervezetünk miként metabolizálja, azaz dolgozza fel.

Az étrendi folát (természetes folsav) nagyrésze az emésztőrendszerünkben L-metilfoláttá (5-MTHF) alakul, és ilyen formában jut a véráramba, tehát hasznosul. Ezzel szemben a folsav nagyobb része nem tud a B9-vitamin biológiai aktív formájává, L-metilfoláttá átalakulni az emésztőrendszerben. A folsav így elsősorban a májban raktározódik el, és ott alakul át hosszadalmas és rossz hatásfokú – a májat leterhelő – folyamat révén a szervezetünk számára hasznosítható formává. Ám, még így is marad lebontatlan folsav, mely a véráramunkban kering, ennek az egészségünkre gyakorolt hatása pedig egyelőre nem ismert. Még egy folsavat tartalmazó étrend-kiegészítő szedése után is sok időre van szüksége a szervezetünknek, hogy előállítsa a L-metilfolátot. Akár az is megtörténhet, hogy már bevettük az új adagot, de a testünk még az előző napi átalakításával foglalkozik. 

A folsav készítmények szedése sem jelent garanciát

A foláttal ellentétben, a folsavnak hosszadalmas folyamaton kell keresztülmennie, hogy egy részéből L-metilfolát váljon, ami már a sejtekbe jutva, a vér-agy gáton is képes átjutni és hasznosulni. Az étrendi folát, vagyis a szerves folsav esetén ez a folyamat rövidebb, sőt! Amennyiben egyből aktív L-metilfolát formában jut a szervezetünkbe, a hasznosításhoz nem kellenek köztes eljárások.

Abban az esetben, ha a hasznosuláshoz átalakítási folyamatra van szükség, nélkülözhetetlen az MTHFR enzim. Ám becslések alapján az európai lakosság körülbelül fele nem képes lebontani a folsavat, méghozzá az MTHFR génmutáció miatt. Ebben az esetben szedhetjük a napi folsav bevitel kétszeresét is, nem leszünk képesek hasznosítható formává alakítani, így pedig folsav hiány fog fellépni. Ez terhesség során különösen veszélyes lehet.

Bár egy trombofília irányába történő vizsgálattal kideríthető, hogy szervezetünkben jelen van-e MTHFR mutáció, várandósság esetén mégis jobb választás lehet a folsav készítmény helyett, biológiailag aktív L-metilfolátot tartalmazó étrend-kiegészítőt választani.

L-metilfolát hatásai

A B9-vitamin biológiailag aktív formája, az L-metilfolát gyakorlatilag nélkülözhetetlen szerepet tölt be a sejtosztódás, az RNS és DNS szintézis terén, továbbá hozzájárul az agyi funkciók optimális működéséhez és a depresszió leküzdéséhez is.

A szervezetünkben kifejtett hatásai révén, a terhesség során elengedhetetlenül fontos szerepet vállal a magzat egészséges fejlődésében: támogatja a sejtosztódást, a szövetek kialakulását/ növekedését, valamint az agy és idegrendszer működéséhez fontos kémiai anyagok képződését. A folát, folsav hatásai között, terhesség esetén mégis talán a legfontosabb a velőcsőzáródási rendellenességek esélyének csökkentése.

L-metilfolát források

A szerves folsav (folát) elsősorban a leveles zöldségekben található meg, de másban is hozzájuthatunk. A legjobb L-metilfolát források közé tartozik a római saláta, a csíráztatott hüvelyesek – csicseriborsó, hajdina -, a brokkoli, a karfiol, a spárga, a fejes káposzta, a fodros kel, a spenót, a bogyós gyümölcsök – eper, málna -, az erjesztett tejtermékek – kefir – és a citrusfélék.

Fontos tudni, hogy a szerves folsav hőre érzékeny vitamin, így a főzés során az ételek, akár teljes folát tartalmukat is elveszthetik. Igyekezzünk a természetes folsav tartalmú növényeket nyersen, vagy rövid ideig tartó párolást követően fogyasztani.

Önnek mi a véleménye erről a cikkről?

Egyetért vele vagy teljesen máshogy látja?  Írja meg nekünk!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Send this to a friend